Terapia pedagogiczna

Cel

Celem Terapii Pedagogicznej jest stworzenie możliwości szeroko rozumianego rozwoju poprzez zbudowanie wiary we własne siły, eliminowanie lub ograniczanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz wyrównywanie braków w umiejętnościach.

Dla kogo jest przeznaczona?

Terapia pedagogiczna przeznaczona jest dla:

  • dyslektyków,
  • dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową,
  • dzieci o obniżonej sprawności manualnej,
  • dzieci z trudnościami w uczeniu się (czytania, pisania, ortografii, matematyki, języków obcych),
  • dzieci z problemami z koncentracją uwagi,
  • dzieci z niską samooceną, nieśmiałych,
  • dzieci o nieharmonijnym rozwoju,
  • dzieci o zaburzonym słuchu fonematematycznym

Choć postęp nie zawsze jest tym, co dobrze wpływa na dorastające dzieci, to czasami daje im możliwość wsparcia i rozwoju, o których jeszcze kilka-, kilkanaście lat temu nikt nie myślał. Dziś nastolatek, który sprawia trudności wychowawcze, ma problemy z nauką, zachowaniem, konfliktami z rówieśnikami nie musi być szufladkowany jako „ten gorszy”.

Dziś jest on uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jeśli tylko trafił na dobrego pedagoga, po konsultacji z rodzicem / opiekunem prawnym, zostanie objęty dodatkową opieką. Często sugestią, jaką otrzymują opiekunowie dziecka, jest udział z terapii pedagogicznej, czyli tzw. reedukacji lub popularne zwanych zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych lub wyrównawczych. Celem terapii pedagogicznej jest pomoc nastolatkom i młodzieży w wyrównaniu swoich możliwości edukacyjnych względem reszty klasy, a także pozytywnie wpłynąć na samoocenę, wiarę we własne możliwości i motywację do nauki. Wskazaniem do podjęcia terapii pedagogicznej są m.in. trudności z zakresu języka polskiego (omijanie liter podczas pisania, niepoprawna wymowa, trudności w czytaniu, trudne do odczytania pismo,), trudności z zakresu matematyki (brak umiejętności w operowaniu liczbami, niezrozumienie ogólnych zasad przedmiotu), problemy z przetwarzaniem słuchowym i wzrokowym, problemy ze zrozumieniem poleceń, zachowania agresywne, problemy ze skupieniem uwagi, wycofanie i nieśmiałość.
Zajęcia terapii pedagogicznej mogą zawierać w sobie elementy wskazane przez fizjoterapeutę, logopedę lub innego specjalistę pracującego w Poradni. Terapia pedagogiczna nastolatków i młodzieży skierowana jest również do dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnościami intelektualnymi i ruchowymi, a także z tzw. wadami wrodzonymi. Bardzo często kluczowe znaczenie do rozpoczęcia mają najbliżsi – rodzina i opiekunowie, którzy sami zauważają trudności w funkcjonowaniu dziecka, które nie znikają wraz z wiekiem. W razie wątpliwości, czy wybrać terapię pedagogiczną, czy inne zajęcia terapeutyczne, warto umówić się na konsultację ze specjalistą w Poradni „Spokojna główka”, który po zapoznaniu się z dokumentacją dziecka, dokładnym wywiadzie i obserwacji wskaże kierunek, który pozwoli uczniowi na efektywne rozwiniecie swoich umiejętności i powrót do grupy rówieśników bez stresu i z większą wiarą we własne siły. Podczas spotkania zostaną wyznaczone indywidualne małe cele i cel główny, które będą stopniowo realizowane w oparciu o regularną pracę terapeuty z młodym człowiekiem.