Trening słuchowy Tomatisa

Cel

Celem Treningu Słuchowego Tomatisa jest wspieranie funkcji słuchowej, a poprzez to poprawa koncentracji, kreatywności, rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych oraz zwiększenie potencjału w nauce i prawidłowym rozwoju psychoruchowym.

Dla kogo jest przeznaczony?

Trening uwagi słuchowej Tomatisa pomaga zarówno dzieciom, jak i pacjentom dorosłym. 

Trening słuchowy Tomatisa dla dzieci

W przypadku dzieci metoda Tomatisa jest stosowana zwłaszcza w następujących przypadkach:

  • opóźnienia rozwoju, w płaszczyźnie motorycznej, umysłowej bądź werbalnej;
  • komplikacje w fazie prenatalnej i przy porodzie;
  • wcześniactwo;
  • problemy szkolne;
  • zaburzenia koncentracji;
  • zespól ADHD;
  • zaburzenia spostrzegania;
  • zaburzenia motoryki, postawy ciała, wzorców ruchu;
  • autyzm;
  • zaburzenia zachowania;
  • wady wrodzone, np. zespól Downa.

Trening słuchowy Tomatisa dla dorosłych

U osób dorosłych metodę Tomatisa stosuje się przy:

  • uszkodzeniach mózgu w wyniku udaru lub traumy;
  • szumach usznych;
  • nauce języków obcych;
  • poprawie wymowy i śpiewu dla mówców, nauczycieli, śpiewaków.

W przypadku dzieci Trening uwagi słuchowej poprzedzony jest konsultacją, podczas której przeprowadzany jest wywiad z opiekunami małego pacjenta. Jednocześnie wykonywane jest badanie dotyczące wrażliwości słuchowej i ustalenia ucha dominującego.

Trening słuchowy Tomatisa:

Dla większości z nas komunikowanie się jest czynnością tak naturalną, że w ogóle nie
zwracamy na nie uwagi. Ale mowa o większości. Okazuje się, że średnio co dziesiąta osoba ma z tym problem, z którym musi mierzyć się każdego dnia. Zaburzenia słuchania (czyli uwagi słuchowej) przeważnie mają podłoże sensoryczne. To przez uszy do naszego mózgu docierają dźwięki pozwalające na poznawanie i interpretowanie otaczającego nas świata. Uszy przetwarzają dzięki, wybierają te najbardziej zbliżone do naszego głosu i kierują je do mózgu. A co, jeśli coś na linii ucho- mózg nie działa? Wtedy może się to przełożyć na całe spektrum zachowań społecznych, interakcje z ludźmi i światem zewnętrznym. W przypadku dzieci
dodatkowo niezwykle istotnym aspektem są pojawiające się trudności w nauce i w relacjach z rówieśnikami. Dziecko z zaburzeniami uwagi słuchowej często staje się mniej pewne siebie i wycofane. 

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (czyli w skrócie APD lub CAPD) to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego, przy prawidłowym poziomie słuchu fizycznego. Zaburzenia przetwarzania słuchowego objawiają się niewłaściwym przetwarzaniem bodźców słuchowych.

Mózg osoby z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nie potrafi rozpoznawać i interpretować dźwięków, w tym również dźwięków mowy. U wielu dzieci z dysleksją, trudnościami w uczeniu się lub ADHD to właśnie zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych są przyczyną ich trudności w uczeniu się na drodze słuchowej.

Zaburzenia słuchania (czyli uwagi słuchowej) przeważnie mają podłoże sensoryczne. To przez uszy do naszego mózgu docierają dźwięki pozwalające na poznawanie i interpretowanie otaczającego nas świata. Uszy przetwarzają dzięki, wybierają te najbardziej zbliżone do naszego głosu i kierują je do mózgu. Dziecko z zaburzeniami uwagi słuchowej często staje się mniej pewne siebie i wycofane. Sprawne przetwarzanie bodźców sensorycznych eliminuje zbędne bodźce, co umożliwia koncentrację bez poczucia natłoku informatycznego. 

Metoda Tomatisa jest to nowoczesna forma naturalnej stymulacji neurosensorycznej opartej na pracy z odpowiednio modulowanym dźwiękiem, co ma na celu zainteresować mózg i rozwijać jego zdolności poznawcze. Wiodącym celem tej metody jest wspieranie funkcji słuchowej dzięki czemu następuje poprawa koncentracji, jakości uczenia się oraz rozwijanie zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększanie kreatywności oraz poprawa zachowań społecznych. Terapia poprzedzona jest przeprowadzeniem testu uwagi i lateralizacji słuchowej. Jest to badanie przeprowadzane za pomocą audiometru- określającego stopień uwagi słuchowej oraz ucho dominujące. Podczas badania przeprowadzany jest również wywiad z rodzicami dotyczący m.in.: przebiegu ciąży, rozwoju dziecka w pierwszym roku życia i latach następnych oraz o przebytych chorobach.

Dzięki specjalistycznej diagnozie uwagi i lateralizacji słuchowej Tomatisa możliwe jest zaplanowanie terapii, która precyzyjnie nakierowana jest na trudności dziecka i polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego przez urządzenie nazywane „elektronicznym uchem”. Indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy jest odpowiednio filtrowany, dociera do pacjenta dwoma drogami: kostną i powietrzną. Trening polega na mikrogimnastyce mięśni ucha, część zajęć polega na pasywnym słuchaniu, część na aktywnej pracy mającej na celu wykształcenie nowych nawyków.

Ze względu na potrzebę uaktywnienia pracy mięśni ucha zaleca się 3 etapy: etap I: 30h w rytmie 2h dziennie (15dni) oraz etap II i III- 15h w rytmie 2h dziennie (8dni). Czasem zaleca się także etapy przypominające.

Terapia słuchowa oparta o Metodę Tomatisa stosowana jest u dzieci z opóźnieniami w rozwoju psychoruchowym, językowym lub psychicznym, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, dziećmi, które doświadczyły nieprawidłowości w okresie ciąży i okołoporodowym, dzieci zdrowych, niemniej posiadających trudności w nauce, koncentrowaniu się, deficyt uwagi AAD, nadpobudliwych i jąkających się, a także wspierająco przy nauce języków obcych.