Cel

Celem Terapii Ręki jest rozwijanie zdolności manualnych dziecka (motoryki małej) oraz poprawa ruchów precyzyjnych.

Dla kogo jest przeznaczona?

Terapia Ręki przeznaczona jest dla dzieci, które przejawiają:

  • nieprawidłową postawę ciała,
  • obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych,
  • brak precyzji wykonywanych ruchów,
  • szybkość ruchów niedostosowaną do rodzaju wykonywanej czynności,
  • wydłużony czas opanowywania nowych umiejętności ruchowych,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • niechęć lub unikanie czynności samoobsługowych takich, jak zapinanie guzików, posługiwanie się sztućcami, wiązanie sznurowadeł,
  • trudności szkolne związane z obniżonym poziomem umiejętności grafomotorycznych, w tym techniki i tempa pisania,
  • niechęć do przedmiotów, których opanowanie wymaga sprawności motorycznej lub manualnej takich, jak wychowanie fizyczne, technika, plastyka, geometria,
  • frustrację i złość wynikające z niewspółmierności wysiłku wkładanego w wykonywane prace do ich efektu końcowego.

Terapia ręki, jak sama nazwa wskazuje, to system pracy w zakresie motoryki małej (dłoń, nadgarstek). Jest niezwykle ważnym elementem wielu terapii, gdyż pozwala na rozwijanie samodzielności i ułatwia funkcjonowanie w grupie społecznej. Specjalny program zajęć skierowany do nastolatków i młodzieży pozwala w prosty i przyjemny sposób rozwijać umiejętności bez wrażenia, że uczestnik ćwiczy. Terapia ma zróżnicowany charakter i pozwala zapomnieć o trudnościach i „bawić się” zalecanymi ćwiczeniami wykonywanymi w różnych miejscach i pozycjach (statecznie przy stoliku, aktywnie podczas ćwiczeń, tańca itp.). Terapia ręki zawsze poprzedzona jest spotkaniem ze specjalistą. Po wstępnym wywiadzie terapeuta ocenia, czy i w jakim obszarze i stopniu zgłaszana osoba potrzebuje pomocy. Podczas spotkania buduje i przedstawia specjalistyczny plan wsparcia.

Zajęcia z terapii ręki skierowane są do odpowiednich grup wiekowych, ze specjalnym uwzględnieniem potrzeb nastolatków i młodzieży. Mają za zadanie wspierać rozwój i samodzielność osób, które mają problemy z samoobsługą (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł) i koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych. Pomagają w nauce wykonywania czynności wymagających dużej precyzji, jeśli dziecko robi je zbyt wolno lub za szybko lub niedbale. Są doskonałym narzędziem do zmniejszenia lub poprawy napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej. Niejednokrotnie trudności w szkole, brak chęci do pisania, wykonywania czynności plastycznych, to właśnie konsekwencje dysfunkcji w zakresie motoryki małej. Młodzież niechętnie pisze, notuje, niechętnie uczy się nowych technik manipulacyjnych, a to przekłada się na niższe oceny w szkole i rosnącą niechęć do nauki i udziału w lekcjach.

Tymczasem można wybrać się na diagnozę do wykwalifikowanego terapeuty ręki i wesprzeć dziecko, by nie zniechęcało się do rozwoju. Regularny udział w zajęciach terapii ręki poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, a także znacząco wpływa na polepszenie się umiejętności koncentracji uwagi.

Zajęcia mają charakter indywidualny i odbywają się raz w tygodniu.

Główne obszary, na których skupia się Terapia Ręki to:

  • poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej,
  • udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki,
  • wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,
  • doskonalenie umiejętności chwytu,
  • doskonalenie pisania,
  • praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi,
  • wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
  • poprawa koncentracji.

Umów dziecko na Terapię Ręki w Warszawie już dziś.

Czas trwania zajęć: 55 min