Trening umiejętności społecznych

Cel

Celem Terapii TUS jest:

  • poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych,
  • zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych (rozłożenie umiejętności na podstawowe, ważne kroki i zdobycie umiejętności zastosowania tej wiedzy w przebiegu konkretnego zachowania w praktyce społecznej),
  • zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych,
  • zmniejszenie doświadczonego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.

Dla kogo jest przeznaczona?

Trening umiejętności społecznych przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które przejawiają trudności w funkcjonowaniu społecznym. Najczęściej treningi skierowane są dla dzieci z diagnozą ze spektrum autyzmu, nadpobudliwością ruchową, trudnościami emocjonalnymi, dzieci nieśmiałych, przejawiających trudności w kontaktach z rówieśnikami, adaptacją w nowych sytuacjach, popadających w konflikty.

A gdyby tak zamknąć oczy i przenieść się do czasów przedszkolnych lub wczesnoszkolnych? Przypomnieć sobie zmuszanie do zjedzenia wszystkiego na obiad w przedszkolu, stawianie do kąta, zabawy na placu zabaw i nieustannego „nie wchodź, bo spadniesz”, „nie biegaj, bo się przewrócisz”? Albo nieco później, w szkole. Odpowiadanie przy tablicy, początek roku szkolnego, zawody, przedstawienia, a może po prostu brak najmodniejszych butów, którymi szczycili się rówieśnicy?

Każdy z nas ma wspomnienia sytuacji trudnych, w których sobie nie radził, w których
pozwalał na przekraczanie swoich granic, które sprawiały, że zaczynał wątpić w siebie i chował się do skorupki.

Obecnie wielu rodziców przykłada wielką wagę do tego, by mądrze i odpowiedzialnie wychowywać swoje dzieci i wspierać je, gdy nie radzą sobie w relacjach z rówieśnikami. Czym innym jest jednak teoria, a czym innym praktyczny trening umiejętności społecznych w grupie.

Trening Umiejętności Społecznych to forma pracy z dziećmi, która pozwala na przygotowanie do życia w społeczeństwie bez pozwalania na przekraczanie swoich granic, bez lęku przed oceną innych i w zgodzie ze sobą. TUS to nauka adekwatnego postrzegania i odbierania świata zewnętrznego, oceniania sytuacji i reagowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi i kulturowymi. Dzieci uczą się jak zachowywać się w sytuacjach konfliktowych, stresowych, jak przyjmować postawę asertywną i współpracować w grupie. Podczas zajęć ustalane są reguły i zasady, których przestrzegają wszyscy. Dzieci uczą się tym samym akceptacji potrzeb i możliwości rówieśników, które są inne od ich własnych. Rozumieją też, jakie są konsekwencje nieprzestrzegania wspólnych reguł i jak inni mogą się czuć, w takiej sytuacji.

Zajęcia TUS skierowane są do wszystkich dzieci – niezależnie od ich sytuacji rodzinnej czy społecznej. Rozwój kompetencji w zakresie relacji z samym sobą i otoczeniem ma ogromny wpływ na obecne, jak i dorosłe życie uczestników zajęć. Ułatwia funkcjonowanie w szkole, a nawet może mieć wpływ na osiągnięcia w nauce, gdyż dziecko, które odczuwa spokój wewnętrzny i jest silne samo w sobie, ma niczym nie zmąconą przestrzeń do rozwoju.

TUS - jak wygląda terapia:

Terapeuta TUS w Warszawie modeluje zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych, dając im tym samym możliwość zaobserwowania, doświadczenia i poznania pożądanych sposobów zachowania się.

Dzieci, pracując w małej i bezpiecznej grupie, mogą wzajemnie wspierać się w ćwiczeniu nowych umiejętności, a także dostarczać sobie informacji zwrotnych.

Zajęcia dla dzieci młodszych prowadzone są w sposób atrakcyjny, łącząc zabawę z nauką niezbędnych umiejętności. Podczas treningu stosowane są różne metody aktywizacji uczestników: gry, zabawy, dyskusje, odgrywanie scenek, zadania grupowe.

Zajęcia TUS dla dzieci odbywają się zazwyczaj w małych grupach liczących kilka osób. Prowadzone są przez jednego bądź dwóch terapeutów, najczęściej psychologów. Praca w małych grupach daje możliwość dostosowania formy zajęć do potrzeb i możliwości poszczególnych jej członków, a także zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa i stałości.

Główne umiejętności, jakie nabywają dzieci podczas zajęć TUS to:

  • trening umiejętności komunikacyjnych,
  • metody radzenia sobie z emocjami,
  • nauka umiejętności współpracy oraz rozwiązywania konfliktów w grupie,
  • wzmocnienie pewności siebie,
  • nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
  • nauka radzenia sobie ze stresem, z porażkami,
  • nauka przestrzegania zasad.

 

Trening Umiejętności Społecznych Warszawa – sprawdź naszych Specjalistów i zapisz swoje dziecko już dziś!

Czas trwania: Długość trwania treningu jest kwestią indywidualną. Każdy z uczestników zmaga się z różnymi trudnościami, a nauka nowych umiejętności wymaga czasu. Jednak minimalny okres trwania treningu to czas kilku miesięcy, a najlepiej rok szkolny.